میلاد بانوی مقدس- فاطمه زهرا ﷺ

  •  تولد فاطمه «بانوی مقدس»

روزی پیامبر ﷺدر بین اصحاب خود نشسته بود که جبرئیل با صورت عظیم خود بر او نازل شد و او را صدا زد که: «ای محمد! علیّ اعلی سلام به تو می‌رساند و تو را امر می‌نماید که از خدیجه چهل صباح دوری بگزینی …» پیامبر ﷺ نیز در اثر این فرمان چهل روز مشغول روزه‌داری در روزها و شب‌زنده‌داری در شب‌ها شد.( بحارالنوار ج۱۶ص ۷۸ ) در همین رابطه روایات متعددی داریم که دلالت بر این دارند که منشأ خلقت این نور مطهّر غذاها یا میوه‌هایی بوده است که جبرئیل در پایان چهل روز برای پیامبر اکرم ﷺآورده است (همان ج۱۶ص۷۹).

شگفتا تقدیر چه بازی زیبا و قشنگی را آغاز کرده‌است. محمد پیامبری که فاتح مکه و قریش است، چهار دختر دارد. فاطمه، چهارمین دختر پیامبر بزرگ اسلام بود و کوچک‌ترین؛ هم دختر آخرین خانواده‌ای که پسری برایشان نمانده بود و هم در جامعه‌ای که ارزش هر پدری و هر خانواده‌ای به « پسر » بود. (شریعتی ، ص۷۵) وزمزمه‌ها ودشنام‌ها وفریاد‌ها که :« محمد ابتر شده »

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ إِنَّا أَعْطَینَاکَ الْکَوْثَر. فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْ. إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَرُ» (کوثر،آیه۱-۳)

به تو کوثر عطا کردیم، ای محمد. پس برای پروردگارت نماز بگزار و شتر قربانی کن. همانا ، دشمن کینه توز تو، هم او «ابتر» است .

  • تصویر قداست فاطمه در روایات

چهره تابناک و نورانی اهل بیت رسول الله ﷺکه طبق حدیث شریف کساء محور و کانون آن حضرت فاطمه زهراﷺ است، در منابع حدیثی اهل تسنن می‌درخشد و علیرغم منع ثبت و روایات حدیث به ویژه احادیث فضایل اهل بیت در زمان خلفا مشاهده می‌شود که روایات درباره فضایل و ویژگی‌های آن حضرت در این منابع فراوان است (سلیم بن قیس هلالی ، ۵۱ ؛  زمخشری ، ج۱ ،ص ۳۶۸ ؛ قرطبی ، ۱۴۰۵ق، ج۱۴، ص۱۸۳؛ ابن کثیر، ۱۴۱۹ق، ج۶، ص ۳۶۹ ؛ سیوطی، ۱۴۲۱ق، ج۵، ص۳۷۶ ).

بدون هیچ دغدغه و وسوسه‌ای فاطمه دختر رسول خدا ﷺ واجد عصمت بوده است و علمای بزرگ مثل شیخ مفید و مرتضی و غیر آنها به عصمت فاطمه ﷺ با استدلال به آیات و روایات تنصیص کرده‌اند. و آن حضرت گوهری قدسی در کسوت تعیین انسانی است پس انسیه حورا است و خدای را عصمت کبری است. و حقیقت عصمت عبارت از قوه‌ای نوری ملکوتی است که صاحب عصمت از همه پلیدی‌های گناهان و ادناس و سهو و نسیان و امثال این گونه رذایل نفسانی که شخص را آلوده می‌سازد محفوظ است و هرکس حائز مقام عصمت باشد از بدایت امر تا انتها از لغزش‌ها در تلقّی وحی و دیگر القائات سبّوحی در همه شئون عبادی و خلقی و خلقتی و روحانی مصون می‌ماند چنانکه حق سبحان فرمود: «ما در صباوت به وی حکمت بخشیدیم» (حسن زاده آملی،۱۴۱۸: ۶۶۷ ).

هنگامی که رسول خدا ﷺ برای مباهله با اهل کتاب حاضر شد، آیه شریفه زیر نازل گردید:

«فَمَنْ حَاجَّکَ فیهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَکُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَکُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَی الْکاذِبینَ»( آل عمران، آیه ۶۱)

این آیه به دنبال آیات قبل و استدلالى که در آنها بر نفى خدا بودن مسیح ﷺ شده بود، به پیامبرﷺ دستور مى‌دهد: هر گاه بعد از علم و دانش که (درباره مسیح ) براى تو آمده (باز) کسانى با تو در آن به محاجه و ستیز برخاستند، به آنها بگو: بیایید ما فرزندان خود را دعوت می‌کنیم و شما هم فرزندان خود را، ما زنان خویش را دعوت می‌نماییم ، شما هم زنان خود را، ما از نفوس خود (کسانى که به منزله جان هستند) دعوت می‌کنیم، شما هم از نفوس خود دعوت کنید، سپس مباهله می‌کنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار می‌دهیم  (تفسیر نمونه).

آنگاه رسول خدا ﷺ فاطمه و علی وحسنینﷺ را همراه برد و فرمود: «اللّهُم هؤلاء أهلی» (حاکم نیشابوری، ۱۴۱۱ ق: ج ۳، ص ۱۵).

رسول الله ﷺ کسی از همسران خویش را نبرد، بلکه از میان زنان فقط فاطمه ﷺ را همراه برد؛ بنابراین فاطمه مصداق «نسائنا» بود .

طبرانی و ابن اثیر به سند خود از امیرالمؤمنین ﷺ روایت می‌کنند که فرمود: رسول خدا ﷺ به فاطمهﷺ فرمود: «انّ اللّه یغضب لغضبک و یرضی لرضاک» خداوند با خشم تو خشمناک و از رضایت تو خشنود می‌گردد (طبرانی، ۱۴۰۴ ق: ج ۲۲ ، ص ۴۰۲؛ ابن اثیری جزری، ۱۴۱۵ ق: ج ۷، ص ۲۱۹ ؛ عسقلانی، ۱۴۱۵ ق: ج ۸، ص ۲۶۶ ).

فضایل و مناقب فاطمه ﷺ چنان بی‌شمار است که حتی عایشه نیز نتوانسته است از ذکر آن خودداری کند و می‌گوید: «کسی را در گفتار و کلام شبیه‌تر ازفاطمه به رسول الله ﷺ ندیدم. هرگاه بر آن حضرت وارد می‌شد، پیامبر ﷺ او را مورد لطف قرار می داد و به پیشوازش می‌رفت و در کنار او می‌نشست (ابن عبدالبر، ۱۴۱۵ ق: ج ۴، ص ۴۵۰ ).

« کانون گرم » راز آرامش در خانواده

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *